Opublikowano:

Zaprojektuj wizytówkę – na co zwrócić uwagę

zaprojektuj wizytówkę

Mówi się, że biuro, personel, a nawet zarządzanie jest wizytówką firmy. A czym jest sama wizytówka? Na pewno dobrze zaprojektowana wizytówka jest reklamą firmy. Jest trochę jak strój, pognieciona nie świadczy dobrze o jej właścicielu, a niedopasowana stylem nie wzbudza zaufania. Zapoznaj się z zasadami i zaprojektuj wizytówkę tak, aby ta pracowała na Twoją korzyść.

Spójny wizerunek

 

Obecnie w dobie wielu kanałów docierania do klienta, zwracamy uwagę na ich spójny charakter. Dobrze byłoby, aby styl wizytówki nawiązywał do strony, jeśli ta jest ekstrawagancka, to w tym kierunku może iść wizytówka. Kolorystyka i użyte loga nie powinny zbytnio odbiegać od siebie.

Przekaz

 

Funkcja wizytówki zmieniała się z biegiem lat. Obecnie prócz informowania o danych teleadresowych, może być reklamą naszych usług, przekazywać motto, a nawet przekierowywać na stronę www za pomocą QR kodów. Do nas należy decyzja czy wykorzystamy jej możliwości.

Nie jest łatwo zdecydować, jakiego rodzaju informacje umieścić na tak małym skrawku papieru jak wizytówka. I tutaj więcej wcale nie znaczy lepiej. Zastanówmy się co chcemy wizytówką przekazać. Mamy do dyspozycji dwie strony wizytówki.

Wygląd

 

O wyglądzie decyduje branża, w której funkcjonujemy. Przykładowo wizytówka doradcy finansowego powinna posiadać kompletne dane teleadresowe i mieć stonowany charakter, bez zbędnych udziwnień kolorystycznych lub grafik. Mniej oficjalne branże pozwalają na większą elastyczność. Nic nie stoi na przeszkodzie, by puścić wodze fantazji, gdy jesteśmy właścicielem kwiaciarni lub mamy salon SPA. Wymyślmy coś co przykuje uwagę.

Prócz branży, czynnikiem branym pod uwagę przy tworzeniu wizytówki jest nasza rola, to dla kogo pracujemy. Pracownik korporacji na pewno musi przestrzegać zasad odgórnie narzuconych przez firmę. Właściciel firmy ma większą swobodę i najpewniej postępuje zgodnie z tym o czym pisaliśmy w poprzednim akapicie. Natomiast freelancer ma pełną swobodę i pod uwagę bierze kolejny aspekt – charakterystyka naszego klienta, jego upodobania.

Typ klientów. Nakreślmy sobie krótki opis klienta, charakter, wiek, płeć, zainteresowania i potrzeby. Jeśli pełniony przez nas zawód wymaga zaufania, ekstrawagancka wizytówka nie spełni swojej roli. Z kolei tam gdzie potrzebna fantazja, nie sprawdzi się konserwatywna wizytówka.

Rodzaj i zakres informacji

 

Wygląd i użyta grafika jest uzależniony od klienta. Dobór treści w głównej mierze podyktowany jest tymi samymi wyznacznikami co jej wygląd. Dochodzi tutaj jeszcze nasza potrzeba zakomunikowania klientowi czegoś, na czym nam zależy. Prócz danych teleadresowych może to być umieszczony na odwrocie system rabatowy. Może mieć postać odhaczanych pól za każdą wizytę, po uzbieraniu których klient dostaje zniżkę. Taki system mogą stosować np. fryzjerzy. Dentyści mogą umieścić puste pule na termin kolejnej wizyty. Projektanci stron mogą użyć QR kod aby przekierować klienta do swojego portfolio na stronie internetowej.

 

Przygotowując treść warto ograniczyć się do najważniejszych z punktu widzenia Twoich klientów informacji. Jeśli  nie mamy pomysłów, możemy umieścić slogan firmy. Bezwzględnie wizytówka powinna zawierać imię i nazwisko, nazwę i adres firmy, którą dana osoba reprezentuje, numery telefonu, e-mail i ewentualnie tytuł naukowy, stanowisko, numer faksu.

 

Jeśli chcemy promować siebie jako eksperta, możemy na przodzie wizytówki podać tylko nasze imię i nazwisko. W ten sposób promujemy siebie i zwracamy uwagę, że nasza osoba tworzy markę. Korzystają z tego freelancerzy oraz zawody, w których liczą się umiejętności i wiedza ekspercka jednej osoby. Jeśli jesteśmy przedstawicielem firmy, warto by nazwa firmy i ewentualnie dane teledresowe były na przodzie wizytówki.

 

Nie trzeba ograniczać się do powyższych, nie nie stoi na przeszkodzie by pójść własnym torem. Jeśli brak nam pewności, możemy także eksperymentować. Zamówić 250 wizytówek i  sprawdzić odbiór klientów. Idąc za ich sugestiami nic nie stoi na przeszkodzie by przy kolejnym zamówieniu dostosować obecny projekt, pomocny może być artykuł 4 porady, jak tworzyć wizytówki, pocztówki, … lub wybrać zupełnie nowy projekt spośród dostępnych w kategorii Wizytówki.